Mondanom sem kell, hogy klasszikus Saab 900 rajongóként mindig is vágytam egy Toppolára. Tudtam, hogy rövid ideig gyártották, és nagyon kevés készült belőle, így elérhetetlennek tűnt.
Egy időben rendszeresen jártam Svédországba Lacihoz, akinek akkoriban egy Saab-szervize volt Helsingborg felett. 2016 januárjában a reptérről tartottunk hozzá, és az autóban beszélgettünk. Szóba jött, hogy én reménytelenül szeretnék egy Toppolát, erre ő azt mondta, nem reménytelen, hisz ő tud egyet. Úgy emlékszik, mintha az állt volna egy Landskrona közeli hobbikertes területen. Útközben be is ugorhatunk megnézni.
Rövid keresgélés után megtaláltuk az egyik kis faház mögé támasztott felépítményt. Látszott rajta, hogy évek óta áll, belepte a moha és sufniként funkcionál. Természetesen januárban egy lélek sem volt arra, így mást nem tudtuk tenni, mint hogy üzenetet hagytunk.
Májusban egyszer csak jött a hír Lacitól Svédországból, hogy van egy eladó klasszikus 900-as, az utolsó évjáratból. Ilyen szép, olyan szép… ja, és megvan a Topppola is.
A tulajdonosa volt kint a telken és megtalálta az üzenetet. Laci odament, lebeszélte, majd egy utánfutóval elhozta a műhelyébe. Egy idős lengyel származású bácsié volt, aki éppen akkor Landskronán tartózkodott. A nyolcvanas években bejárta vele Európát, még Magyarországon is volt. Elsőre nem kért érte keveset, de mikor megtudta, hogy magyaroké lesz, sokkal elfogadhatóbb árat mondott.
Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli, i Toppola.
2016 júniusában már ott álltam a Toppola mellett. Piszkos volt, belül kicsit széthullott, megviselt, de hiánytalan, jó állapotban. Megvolt hozzá az emelő és a Waallas tűzhely is, amit a régi tulajdonosa becsomagolva tartott.
Most már jobban megnéztem a szép fehér 900-ast is, ami valóban jó állapotú autó volt, gondos gazdától, néhány műanyag dobozban pótalkatrészekkel. Volt egy kis munka míg felszereltük rá a Toppolát, mert egy rakás Saab alkatrész mellett egy komplett váltót is bepakoltunk. Ráadásul a leszerelt hátsó ajtót is haza akartam hozni. Megtörtént az első mosás, kívülről nem volt vészes. A tetején mindkét oldalon sérülés, látszott, hogy egyszer csúnyán bementek valami alá. Valószínűleg nem is egyszer törték meg, mert kétféleképpen volt javítva.
Nagyon izgalmas és jó volt az út hazafelé. Meglepődtem, mennyire stabil a felépítmény, bevallom, nem ezt vártam. A 2,1-es szívómotor megpakolva is könnyedén vitte, nem akart felborulni, nem akart lerepülni az útról. Sokan kételkednek abban, hogy ezzel a felépítménnyel megmarad a jármű stabilitása, pedig meg bizony. Aerodinamikailag is átgondolt konstrukció, a furcsa orrkiképzésnek köszönhetően nem kap alá a menetszél.
Eredetileg nem az volt a terv, hogy együtt maradt a fehér 900-as és a Toppola, de a sors mégis így hozta. Mérlegeltem, és lemondtam a másik nagy – már megvalósult – álmomról, az OG 900 kabriómról, ami szerencsére egy barátomhoz került. Közben kiderült, hogy a 2,1-es, 3 ajtós OG 900-as elsősorban svéd belpiacos modell volt, és még nem helyeztek ilyet forgalomba Magyarországon. A regisztráció elhúzódott és kicsit többe került a vártnál. Hálás köszönet Gábor barátomnak, aki nagyon sokat segített és tulajdonképpen lemondott részemre erről a különlegességről.
Azonnal elkezdtem kutatni a Toppola történetét. Hiteles infóval a hivatalos toppola.com oldal segített. Az oldal üzemeltetője Bernt Tornefjell azonosította az évjáratot. Toppolám valószínűleg 1984 januárja és októbere között épült. 1984 késő őszén megváltoztatták az alsó rész színét feketéről szürkére, úgyhogy biztos, hogy az előtti. Ezek a kizárólag csak 1984-ben épült Toppolák voltak a legfelszereltebb és legkeresettebb modellek. A fa belső bútorzat, a kis kerek hálófülke ablakok és a négyablakos hátsó rész jellemző rájuk.
Egy alapos takarítás után rendbe hoztam a konyhapultot, megcsináltam a vízellátást és tulajdonképpen eredeti állapotban azonnal használatba vettük. Legelőször 2016 júliusában, a 27. Saab-találkozón mutatkozott be a saabosoknak, majd a 2016-os Saab Session Slovákia találkozón elhozta az első díjat.
Családunk a Toppolával évente egy nagyobb útra megy. Fent ketten alszunk, az alsó szint (a hátsó üléseket ledöntve) iker gyerekeink helye. Kezdetben télen levettük a felépítményt, és a Saabot anélkül használtuk, de az utóbbi időben rajta marad és téli pihenőre küldjük.
Gyakorlatilag a magasságkorlátozáson kívül semmi hátrányát nem érezzük utazás közben. Mindenhova bemehetünk, ahová egy személyautóval lehet, a díjazásoknál személyautó árat számolnak. A 2100 köbcentis motor maximum 90-es tempót tartva 9 liter körüli fogyasztással beéri. Terméseztessen – ha szükséges –, biztonságosan a folyamatos 130-as országúti tempó is tartható.
Csodálatos élmény egy ilyen furcsa kempingfelépítménnyel utazni Sokkal szórakoztatóbb, mint ahogy gondoltam. Bárhova megyünk, mindenhol kíváncsian és örömmel fogadják.
Szerencse és a barátok segítsége nélkül ma nem lenne Toppolám Magyarországon. Köszönöm.