Saját tapasztalatból tudom, hogy Toppolával utazni csodálatos dolog. Mi is minden évben bevállalunk egy nagyobb túrát, de amibe a svéd Catharina és Bert Öhman belevágott, ahhoz tényleg nagy elszántság kellett.
Bátorságban nem volt hiány, hiszen Catharina 14, Bert pedig 24 évig ejtőernyőzött. Aztán gondoltak egy nagyot, vettek egy 30 lábas Catalac katamaránt, amivel a Karib-tengert vették célba. Két szezont átvitorláztak, mire rájöttek, hogy a vitorlázás nem nekik való. Túl lassú volt, és mindig rossz irányba fújt a szél…, így eladták a hajót.
Már régóta volt egy Toppolájuk, néhányszor abban aludtak a reptéren, amikor ejtőernyőzni voltak. Egyértelmű volt tehát, mivel induljanak legújabb kalandjukra. Egy keleti körutazás körvonalazódott – Saabbal és Toppolával.
Piros, ötajtós 1992-es 900-asukat alaposan felkészítették az útra, és a Toppolát is kiegészítették néhány hasznos dologgal, mint például napelem, hűtőszekrény, hordozható zuhanyzó, valamint egy belső, lenyitható asztal és szék, stb.
Az utazásra három évig gyűjtöttek. Az volt az elképzelésük, hogy – bár a végcél Kína lesz – addig mennek, amíg kitart a pénz vagy a lelkesedés. Kitartott. Eljutottak Kínába, sőt tovább is… 2005 és 2007 között 45 országban jártak: átautózták Kelet-Európát, majd a Közel-Keleten, Iránon, Pakisztánon, Indián és Nepálon keresztül haladtak Kína felé. De Thaiföldön és Vietnamban is voltak, majd hazafelé Mongólián és Oroszországon keresztül jöttek, és ha már így alakult, tettek egy kunkort északra, Norvégia felé is.
A legnagyobb kihívás Kína volt. Három hónapig tartott a papírmunka, ami átszámolva 25 000 svéd koronába került. Kínai rendszámot és vezetői engedélyt kellett kiváltaniuk, és egy idegenvezető folyamatosan (Mao Le) ment velük, amíg az országban tartózkodtak. Az egész utazás alatt elmondható, hogy ha a bürokráciát legyőzték, utána már bárhová mentek, mindenhol barátságos és érdeklődő emberek fogadták őket. Sehol sem kellett félniük. és sehol sem érezték magukat veszélyben.
Összesen 90 000 kilométert tettek meg. A teljes utazás 380 000 koronába került (ez akkori árfolyamon több mint 9 millió forint). A napi költségvetés 500 korona (13 000 Ft) volt, és ez mindent tartalmazott, beleértve a benzint és az esetleges bürokratikus kiadásokat is. A 750 éjszaka közül csupán 100-at aludtak szállodában, a többit az autójukban.
Egy ilyen élmény olyan nyomot hagy az emberben, amit nehezen felejt el. Fantasztikus kalandokat éltek át, különleges dolgokat láttak és sok csodálatos emberrel találkoztak. Elmondásuk szerint egy nap annyit éltek, mint otthon egy hónapig.
Ezek után nem meglepő, hogy kilenc év elteltével 2016-ban ismét útnak indultak. Catharina akkor 52 éves, Bert 57 éves volt. 26 éve éltek együtt, amiből 17-et házasságban. A világ sokat változott az első utazásuk óta, többek között új biztonsági előírások írták át a terveiket.
A régi piros 900-ast egy kevesebbet futott fehérre cserélték. Természetesen azt is alaposan felkésztették az útra. A motorháztetőre egy nagy térképet ragasztottak, amire folyamatosan rajzolták a megtett utat. Több mint egy éves utazásuk során (2016. augusztus 12. – 2017. augusztus 21.) ismét eljutottak Kínába, Nepálba, Pakisztánba, Indiába. De új utakon is jártak a volt Szovjetunió tagköztársagaiban, Kirgizisztánban, Tádzsikisztánban, Üzbegisztánban, Kazahsztánban.
Az utazás fantasztikus volt, de már nem annyira nyugodt, mint 10 éve. Voltak országok, ahol végig fegyveres felvezetést kaptak. A Dreamtrip II alatt 43 000 kilométert mentek, 38 országot látogattak meg. Az út körülbelül 200 000 koronába került (akkori árfolyamon kb. 6,3 millió forint), és ezen a túrán is egy nap körülbelül ugyanannyira jött ki (535 korona), mint 10 éve.
Ami érdekesség, hogy üzemanyagkanna és pótkerék nélkül utaztak, hogy a létfontosságú holmiknak jusson hely.
Mindkét DreamTrip útjukról képekkel illusztrált svéd/angol nyelvű honlapot készítettek. www.dreamtrip.se Bemutatják a felkészítés során beépített extrákat, elolvashatjuk, milyen műszaki hibák történtek az úton, de a legérdekesebbek a napló szerű, rövid beszámolók.
Irigylésre méltó kalandjaik voltak.